Istaknuli su
da svaki koncesionar autocesta prvo poveća
iznose naplate cestarine od građana, s
ciljem ubiranja što veće dobiti od cesta
izgrađenih javnim novcem te da ni planirana
monetizacija ne predviđa obavezu izgradnje
autocesta.
Naime, predsjednica zelene Istre
Dušica Radojčić upozorila je na
loša iskustva s koncesioniranjem autocesta u
Italiji, što bi moglo biti poučno i
Hrvatskoj.
'U Italiji autoceste zovu 'kokama koje nesu
zlatna jaja'. Sve do kraja 90-ih godina,
gotovo sve autoceste u Italiji bile su
javne, a onda su 1999. privatizirane. Od
tada do 2013., cestarine su u prosjeku
narasle za 65 posto. U samo šest godina,
jedan od koncesionara, tvrtka
Schemaventotto u vlasništvu
Benettona, šest do sedam puta multiplicirala
je vrijednost svog ulaganja u
autoceste!
Talijani to nazivaju privatizacijskom
prevarom ili majkom svih prevara, i to
upravo zato što koncesionari nisu gradili
autoceste, građene su javnim novcem, već su
na kraju došli samo kako bi ubirali dobit.
Zvuči poznato? Ni kod nas planirana
monetizacija ne predviđa obavezu izgradnje
autocesta, već samo ubiranje profita četiri
nadolazeća desetljeća, a to je ta
privatizacijska magija', kaže
Radojčić, upozorivši i da je prva
stvar koju svaki koncesionar autocesta učini
- povećanje cestarina.
Zbog povećanja cestarina, dobar dio prometa
seli se na državne i lokalne ceste te time
raste broj prometnih nezgoda na njima. Zbog
povećanja prometa teških vozila odnosno
većeg opterećenja, dolazi do bržeg
oštećenja, čiju sanaciju plaća država, to
jest mi građani, napominje Radojčić
dodajući kako koncesionari pritom ostvaruju
svoj interes, smanjuje se promet na
autocestama, ali zbog povećanih cestarina,
dobit ostaje ista, s time da se zbog
smanjenog prometa smanjuju troškovi
održavanja autocesta.
Radojčić smatra kako je u Hrvatskoj pak
problematičan slučaj Bina-Istre
i ugovora iz 1995. o koncesiji za
projektiranje, financiranje izgradnje i
upravljanja autocestama u Istri:
'Ugovor je sklopljen na 32 godine, a 55 km
postojećih dionica, koje su uključivale i
tunel Učku, stavljeno je na raspolaganje
koncesionaru uz obavezu izgradnje još 141
kilometra. Što je prvo napravila Bina-Istra
nakon potpisivanja ugovora o koncesiji?
Podigla je cijenu tunelarine sa 12
na 24 kune. Danas ona iznosi 28
kuna. Od tada je prošlo 19 godina. Obavezali
su se izgraditi 141 kilometar novih
autocesta u Istri, a izgradili su oko
100 kilometara, odnosno pet
kilometara godišnje! Država je u
najintenzivnijem razdoblju izgradnje
autocesta, od 2003. do 2005., gradila 150
kilometara godišnje.
Realno je da se 100 kilometara autocesta
izgradi u tri do četiri godine, no to nije u
interesu koncesionara. I zato se mi još i
danas od Pazina do tunela Učka vozimo jednom
trakom u koloni iza kamiona riskirajući
prometne nezgode na toj vrlo opasnoj
dionici. Ali zato uredno plaćamo cestarinu
51 kunu od Pule do tunela. Jasno je da
koncesionari rade samo u svom interesu.
Zamislite koliko je dobrobiti za istarski
turizam i gospodarstvo moglo nastati da je
puni profil izgrađen u nekom razumnom roku.
No to nije sve - premda je cestarinu počeo
naplaćivati odmah na već izgrađenom dijelu,
i to i za tunel koji je izgrađen
samodoprinosom, država je Bina-Istri, a ne
obrnuto, od 2009. do danas isplatila oko
milijardu kuna', rekla je Radojčić.
Predstavnici Organizacijskog odbora istarske
inicijative 'Ne damo naše autoceste!'
pozvali su građane koji to još nisu učinili
da se pridruže inicijativi potpisivanjem
zahtjeva za referendum te da, ako žele, mogu
pomoći i volontiranjem na štandovima na
kojima se prikupljaju potpisi.
'Posebno ohrabruje velik odaziv mladih
generacija koje smo već navikli
karakterizirati kao indiferentne, odnosno
nezainteresirane za 'politička' pitanja. To
pokazuje da mladi u sve većoj mjeri uviđaju
da, iako 'politika nije kul', nije kul niti
ravnodušno promatrati kako se pred našim
očima rasprodaje njihova budućnost, odnosno
naša javna, zajednička dobra te kako je i
njihov angažman od presudnog značaja kako bi
se političke elite prisililo na uistinu
odgovorno upravljanje društvom. Danas to
znači otpor privatizaciji autocesta, ali već
sutra ti isti mladi morat će, u ime bolje
budućnosti, suprotstaviti se, između
ostalog, i komercijalizaciji i privatizaciji
obrazovanja i zdravstva', kazao je
Goran Matić.
Predsjednik Sindikata Istre, Kvarnera i
Dalmacije Bruno Bulić
osvrnuo se na izjavu predsjednika Ive
Josipovića da nije dovoljno informiran o
posljedicama davanja autocesta u koncesiju:
'Predsjednik je imao tri godine, koliko se o
mogućnosti koncesioniranja autocesta govori,
da se informira. Žalosno je da to nije
učinio. Za razliku od njega, građani su jako
dobro informirani o posljedicama
monetizacije. Njegovu izjavu shvaćam kao
perfidni poziv građanima da se ne
izjašnjavaju', smatra Bulić.