KONDERENCIJA
ZA NOVINARE
Na sjednici Vlade RH
30.10.2014. godine donesen je prijedlog Zakona o pogrebničkoj
djelatnosti koji je upućen u saborsku proceduru i na dnevnom je redu
15. sjednice Sabora 12.11. 2014. pod 3. točkom, a temeljem kojeg
pogrebništvo postaje tržišna djelatnost. Na prijedlog Zakona
reagirao je SIKD na konferenciji za novinare 11. studenog, izabravši
za mjesto konferencije riječko groblje Drenovu.
Sindikat Istre,
Kvarnera i Dalmacije zahtjeva da se navedeni Zakon odmah povuče iz
procedure jer će posljedice, koje će nastati donošenjem ovog Zakona,
biti nesagledive. Po mišljenju SIKD-a realno ne postoje objektivni
razlozi za donašanje navedenog zakona pa se postavlja pitanje da li
je Ministar poduzetništva i obrta g. Maras svjestan što nosi
otvaranje tržišta za ovu djelatnost, da li je obmanut ili svjesno
radi u korist interesnih skupina koje nastoje preuzeti poslove
komunalnih društava. Nameće se i pitanje da li su nakon ove
djelatnosti na redu i druge djelatnosti koje su od javnog interesa,
kao što su: javni prijevoz, odvoz smeća i slično.
Predlagatelj Zakona
poziva se na Direktivu 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća,
ali ta odredba ničim ne obvezuje članice EU da komunalne djelatnosti
u smislu da pogrebne, grobarske i prijevozničke djelatnosti moraju
biti na tržištu; ostavlja se na volju svakoj od pojedinih država da
ovo područje samostalno uredi. Stoga ni Slovenija koja je već 10
godina u EU nije „otvorila tržište“ za ovu djelatnost, već je smatra
djelatnošću od javnog interesa. Dovoljno je pogledati što se desilo
u Mađarskoj koja je prije određenog broja godina potpuno
liberalizirala tržište u ovom dijelu. Problemi oko nelojalne
konkurencije, poslovanje bez nadzora i kontrole, potpuni kaos u
evidenciji pokojnika, navela je njihovu Vladu da razmišlja o
povratku na prvobitnu organizaciju.
Mišljenje je SIKD-a da
je pogrebnička djelatnost od javnog interesa za građane i kao takva
mora ostati isključivo u nadležnosti jedinica lokalne samouprave
koja, usput rečeno, i kontrolira cijenu usluge. Otvaranje tržišta, a
posebno u dijelu preuzimanja - prijenosa umrle osobe od mjesta smrti
do groblja ili krematorija, dovesti će do „LOVA“ na pokojnike, do
nelojalne konkurencije, a u konačnici i do povećanja cijena usluge.
I dosada je bilo mogućnosti da poduzetnici prodaju pogrebnu opremu,
te organiziraju ukopa, tiskanje osmrtnica, ugovaranje obreda, a,
temeljem koncesija izdanih od jedinica lokalnih samouprava, mogli su
i vršiti preuzimanje i prijevoz umrle osobe od mjesta smrti do
mrtvačnice. Prihode nosi preuzimanje i prijevoz pokojnika od mjesta
smrti pa do groblja; sve ostalo je sporedno. Sindikat, međutim,
zabrinjavaju obrazloženja Vlade i Ministarstva vezano za donošenje
ovog zakona. Navodi se da će se podići kvaliteta usluga, da će pasti
cijene usluga, da će se dodatno zaposliti radnike. Sve to nije
točno. Naime, dosadašnja kvaliteta usluga na veoma je visokom nivou,
što je rezultat dugogodišnjeg sustavnog ulaganja u objekte groblja,
mrtvačnice, rashladne komore, prostore za skladištenja, vozila,
ljude i slično. Upravo iz tog razloga za mjesto konferencije je
izabrano groblje u Drenovi: da se vidi kako izgleda ovo groblje sada
i može li kvaliteta usluge biti bolja u odnosu na ono što je. Danas
je ova usluga dostupna svima pod istim uvjetima, sa cijenom strogo
kontroliranom od strane jedinice lokalne samouprave. Cijene se
redovito uspoređuju i prate i kao takve su dostupne svima pod
jednakim uvjetima i to je od javnog interesa i tako treba i ostati.
Otvaranjem tržišta svaki privatni pogrebnik samostalno će formirati
cijenu usluge i za očekivati je njihovo povećanje. Kako većina
privatnih (manjih) poduzetnika radi opće je poznato: usluge se
naplaćuju gotovinski, često bez izdavanja računa i bez mogućnosti
reklamacije, čime se direktno oštećuju građani kojima je ova usluga
potrebna, ali i državni proračun. Nadalje, privatni poduzetnici
često pomoćne radnike zapošljavaju na „crno“ (dovoljno je da je 1
radnik sa položenim ispitom prema prijedlogu zakona), a za uredno
zaposlene plaća se prijavljuje na minimalac, za razliku od
komunalnih poduzeća u vlasništvu jedinica lokalnih samouprava koji
uredno zapošljavaju radnike, plaćaju sve doprinose i poreze, a plaća
radnika uređena je Kolektivnim ugovorom. Prema tome, ne stoji
obrazloženje da će doći do dodatnog zapošljavanja, dok će
istovremeno komunalna društva morati otpuštati radnike, jer će se
broj sada zaposlenih, zbog otvaranja tržišta za gotovo sve poslove,
znatno morati smanjiti. Prvenstveno se tu misli na grobare, radnike
na pripremi i oblačenju pokojnika, vozače te ostalog pratećeg
osoblja, što će otvoriti čitav niz društvenih i socijalnih problema
kojih Hrvatska nažalost ima i previše. I što je za građane veoma
bitno, zadovoljstvo pruženim uslugama, te dužan pijetet prema
umrlima, gotovo da nestaje. Jer, kaos u evidenciji i vođenju grobnog
očevidnika i registra umrlih osoba koji je, konačno, uspostavljen
donašanjem Zakona o komunalnom gospodarstvu 2004, ponovno se vraća.
Iskustva pokazuju da se do 2004. godine za 30% pokojnika nije se
znalo tko je preuzeo pokojnika i gdje je završio. Sadašnji sustav
predstavlja jednu cjelinu od preuzimanja pokojnika do njegovog
ukopa. Stoga je i obrazloženje da je cilj ovog Zakona uvođenje reda
u pogrebničku profesiju na načelima dužnog pijeteta i poštovanja
prema umrloj osobi i ožalošćenoj obitelji, u najmanju ruku smiješan,
a istovremeno tužan. Jer, nitko ne može tu djelatnost obavljati
bolje od dosadašnjih profesionalnih komunalnih društava u vlasništvu
jedinice lokalne samouprave.
I na kraju, ističe
SIKD, ne postoji logika da je taxi prijevoz ograničen koncesijama, a
da se pogrebnička djelatnost u potpunosti otvara tržištu.
Stoga, SIKD traži da
se spomenuti Zakon povuče iz saborske procedure, da kao i do sada
pogrebnička djelatnost ostane od javnog interesa, s mogućnošću da
jedinice lokalne samouprave pod strogo određenim kriterijima mogu
izdavati koncesiju za pogrebničke usluge.
|