(referendum-autoceste.hr) Inicijativa „Ne damo naše autoceste’“
obradila je zasad 487.612 valjanih prikupljenih potpisa, a ta
preliminarna brojka samo će još rasti jer provjera prikupljenih
potpisa i dalje traje. Saboru ih kane predati idući tjedan, a potom
u roku od 15 dana očekuju i njihovu provjeru te potom i održavanje
referenduma na dan predsjedničkih izbora kako bi trošak bio što
manji. U međuvremenu, Inicijativa se baca na izradu novog modela
društvenog upravljanja zajedničkim dobrima pod javnom, društvenom i
stručnom, a ne partitokratskom kontrolom.
„Vlast
će morati slušati glas građana, a ne uskih interesnih skupina“,
poručio jeMijat Stanić, jedan od predstavnika inicijative „Ne damo
naše autoceste“ i predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata te se
osvrnuo i na riječi premijeraZorana Milanovića, koji je kazao da će
„Vlada poštivati odluku naroda, pa i onu nerazumnu, jer su pravila o
referendumu takva kakva jesu“. „Premijer je uvrijedio pola milijuna
ljudi koji su dali svoj potpis za referendum, a ja mogu na to reći
da ako su i bili nerazumni, bilo je to onda kada su zaokružili
njegovo ime na izborima i dali mu šansu da postane premijer“.
Zanimljivo je i, za Stanića „nimalo slučajno“, da je ostavku
daoMarko Lončarević, pomoćnik ministra prometa zadužen za projekt
monetizacije, i to„zbog osobnih razloga“ zatraživši razrješenje „baš
sad kad je svima jasno da je prikupljeno dovoljno potpisa za
raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju“.
Neka
i provjera potpisa traje 15 dana?
Naime, premda potpise u Inicijativi još uvijek provjeravaju i do
danas u 10:24 valjanih je potpisa bilo 487.612 (što je 113.000 više
od broja kojivladajući uključuju u 10 postopotrebnih za raspisivanje
referenduma), sindikati i organizacije civilnoga društva očekuju da
će konačni broj iznositi oko pola milijuna. Podsjetimo, dvojbe oko
toga koliko zapravo iznosi 10 posto ukupnog broja birača (jer na što
se zapravo odnosi ukupni broj birača – registar ili popis?)
aktualizirane su ovih dana i očekuje se što će na tu temu reći
Ustavni sud. No, Inicijativa, koja ionako prema oba kriterija već
sada ima dovoljno potpisa, jasno je istaknula kako smatra da treba
primjenjivati kriterij koji ide na ruku građanskim inicijativama.
U svakom slučaju, sve valjane prikupljene potpise predat će Saboru
idući tjedan i pritom zatražiti da i provjera bude gotova u roku 15
dana od početka prve sjednice (što bi trebalo biti 12. studenog –
op.a.) za pregled potpisa, najavio je Stanić: „Ako smo mi mogli
prikupljati potpise po buri i po kiši, mogu ih prebrojati i oni koji
rade u toplim uredima, a tražit ćemo i da se referendum održi s
predsjedničkim izborima zbog što veće uštede tako da svaki drugi
skuplji izbor ide Vladi na dušu“.
U međuvremenu, Inicijativa kreće u daljnje aktivnosti u cilju
zaštite javnih dobara, naime, kako je kazao Stanić, pokazalo se da
niti bez organizacija civilnoga društva, niti bez sindikata ne bi
bilo uspjeha ove inicijative te da „tek dolazi vrijeme kad će
civilno društvo, odnosno građani imati utjecaj na donošenje odluka i
izvan izbora“.
Služi li Vlada građanima ili međunarodnim financijskim
institucijama?
Na tom je tragu nastavio iTeodor Celakoski, također jedan od
predstavnika inicijative „Ne damo naše autoceste“ iz
civilno-društvenih redova Prava na grad, istaknuvši kako „neće stati
na prikupljanju potpisa, već je cilj izazvati javnu raspravu i
zahtijevati od vlasti da građane više ne gura u odabir lažnih
alternativa koje se svode na ili politička korupcija i
klijentelizam, ili privatizacija“.
Stoga Inicijativa „Ne damo naše autoceste“, koja će se u budućnosti,
najavljuju akteri, i širiti, kreće u izradu novog boljeg modela
upravljanja javnim tvrtkama, javnim institucijama i javnim dobrima
koja se neće oslanjati na partitokratsku, nego na javnu, stručnu i
društvenu kontrolu.
Ministar prometaSiniša Hajdaš Dončićponovio je nakon redovite
sjednice Vlade da “ne misli odustati od davanja autocesta u
koncesiju i da uskoro stižu prve ponude potencijalnih koncesionara:
“Koncem studenog dolaze prve ponude od potencijalnih koncesionara, a
o mogućem referendumu nećemo odlučivati ni ja, niti organizatori
referenduma, nego će o tome donijeti odluku Ustavni sud. Ako do
referenduma dođe – ja sam borben čovjek, živim u ovoj zemlji, volim
ovu zemlju i smatram da koncesije autocesta imaju pozitivan utjecaj
ne samo na proračun i razduživanje poduzeća HAC i ARZ, nego zbog
oslobađanja 1,4 milijarde kuna koje će se ulagati.”
Međutim, kao što su ranije na konferenciji za novinare upozorili iz
Inicijative, Vlada još uvijek nije dala kompletne brojke iz kojih će
biti vidljivo ne samo dio oko kamata, nego i zarada koncesionara na
40 godina iz kojih će biti plaćane kamate što su još jednom nazvali
manipulacijom i pozvali na sučeljavanje argumentima za što će,
nadaju se, biti prilike tijekom referendumske kampanje kada bi se
trebalo i iskristalizirati služi li Vlada građanima ili međunarodnim
financijskim institucijama?
Izvor:Gong.hr,30.10.2014.
Autorica:Andreja Žapčić
§
Arhiva novosti
§
Arhiva po godinama
§
Riječ predsjednika
§
Sektori
§
Odbor žena
|