"Prikupljanje potpisa građana za raspisivanje
referenduma protiv davanja u koncesiju hrvatskih
autocesta ide dobro iako do toga nije niti
trebalo doći da je bilo malo razboritosti u
glavama ljudi koji vode ovu Vladu", rekao je na
jučerašnjoj konferenciji za novinare Bruno Bulić
u ime Organizacijskog odbora inicijative "Na
damo naše autoceste!" koji u Istri organizira
prikupljanje potpisa.
Istaknuo je
međutim da se predsjednik države ne bi trebao
miješati, odnosno da svojom izjavom da su
građanima i njemu potrebne dodatne informacije
želi umrtviti prikupljanje potpisa, a da se o
koncesiji govori već tri godine.
Zlatna
jaja
- Građanima nisu
potrebne dodatne informacije, jer veliki odaziv
i veliki broj potpisa građana zorno govori o
tome da oni znaju u čemu je problem i kakve su
posljedice davanja autocesta u koncesiju na 40
godina, istaknuo je Bulić, dok je Dušica
Radojčić, također u ime organizacijskog odbora,
upozorila upravo na te posljedice, a uzimajući
za primjer Italiju.
- Onaj tko
upravlja autocestama ima monopol. U Hrvatskoj su
one građene kao razvojni projekt države, a ne
tržišni, stoga svaka dobit od cestarina mora
ostati državi koja je i ulagala u njihovu
izgradnju. Uostalom, valja učiti na tuđim
greškama. U Italiji autoceste zovu kokom koja
nese zlatna jaja. Od '99. kada su privatizirane,
cestarina je na njihovim autocestama narasla 65
posto. Jedan od koncesionara je i tvrtka Shema
98 iza koje stoji Benetton i koja je u šest
godina zaradu multiplicirala za šest do sedam
posto. To Talijani zovu majkom svih prijevara i
privatizacijskom magijom, navela je Radojčić i
spomenula dosadašnju hrvatsku praksu davanja
dijelova autocesta u koncesiju Bina Istri za
Ipsilon i Strabagu 40 kilometara autoceste
Zagreb-Macelj.
- Bina Istra je
koncesiju dobila na 32 godine, na 55 kilometara
dionice i Tunel Učku uz obvezu izgradnje 141
kilometara Ipsilona s pratećim objektima. Dana
im je i mogućnost ubiranja cestarine što su oni
naravno iskoristili i odmah povećali iznos
tunelarine. U 19 godina izgradili su sto
kilometara autoceste odnosno prosječno pet
kilometara godišnje, i dalje nemamo puni profil,
cesta Pazin-tunel Učka nije autocesta iako se
naplaćuje kao da je, a nema ni treće trake.
Strabag je dobio 40 kilometara uz obvezu
izgradnje još 30 što do danas nisu učinili, ali
su cestarinu digli 70 do 230 posto u odnosu na
hrvatski prosjek, navela je Radojčić.
Mafijaški
posao
Država je, kaže,
ovim koncesionarima samo u ovoj godini isplatila
306 milijuna kuna, odnosno u nekoliko godina
više od dvije milijarde kuna, a oni, s druge
strane, državi nisu isplatili niti kune
koncesijske naknade. Bulić se nadovezao i
ustvrdio da se vlast boji da građani ne kupe
dionice autoceste i da tako više oplode svoj
novac nego da ga daju bankama.
- To je mafijaški
posao u koji je upletena Vlada, a iza svega
stoje i banke jer bi i one bile na gubitku,
rekao je Bulić. Organizacijski odbor u Istri
čine Centar za građanske inicijative Poreč,
Čarobnjakov šešir, Nezavisni cestarski sindikat,
Zadruga Praksa, Platforma Pilula, SSSH, Sindikat
Istre, Kvarnera i Dalmacije, Tranzicijska Pula i
Udruga Zelena Istra.
- Ovaj sastav
govori da pitanje autocesta nije ni vrijednosno
ni ideološko, već interesno državno pitanje.
Svima je cilj isti: spriječiti rasprodaju javnih
dobara, odnosno kratkoročno spriječiti ovu
koncesiju, a dugoročno spriječiti i sve daljnje
rasprodaje jer očekujemo prijedloge i za davanje
na upravljanje voda, šuma i drugih javnih
dobara, istaknula je Radojčić. (S. ZRINIĆ
TERLEVIĆ)