Protiv monetizacije

Split


Četvrtak, 06.11.2014.


 
 
Sindikat protiv monetizacije: 'Ne plašite narod da neće biti novca za mirovine nego uhvatite lopine'


Bruno Bulić u Splitu je prozvao Zorana Milanovića, Branka Grčića i Sinišu Hajdaša Dončića

Predsjedniče Vlade Milanoviću, potpredsjedniče Grčiću i ministre Hajdašu Dončiću, prestanite obmanjivati i plašiti hrvatske građane da neće biti novca za mirovine ili plaće ako autoceste ne damo u koncesiju. Poručio je to iz Splita Bruno Bulić, predsjednik Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije.

Na konferenciji za medije na kojoj se žestoko usprotivio monetizaciji autocesta naveo je da loša iskustva s davanjem u koncesiju u Italiji trebaju biti Hrvatskoj škola iz koje se uči. 

- U Italiji autoceste zovu kokama koje nesu zlatna jaja. Od privatizacije iz konca 90-ih godina, a od tada do 2013. cestarine su narasle u prosjeku za 65 posto. U samo šest godina jedan od koncesionara u vlasništvu Benettona je šest do sedam puta multiplicirao vrijednost svog ulaganja u autoceste. Talijani to nazivaju majkom svih prevara - naveo je Bulić.

Planirana monetizacija u Hrvatskoj također, naglasio je, ne predviđa obvezu izgradnje autocesta već samo ubiranje profita naredna četiri desetljeća.

Kao problematičan primjer izdvojio je koncesiju Bina Istre, radi se ugovoru sklopljenom 1995. godine.

Ugovorom se predviđala koncesionaru obveza izgradnje dodatnih 141 kilometar, što nisu učinili, nego svega 100 kilometara i još se, kaže, vozi od Pazina do tunela Učka jednom trakom.

- Prvo su podigli cijenu tunelarine s 12 na 24 kune, a danas ona iznosi 28 kuna. I raste kunu više svake godine. Koncesionari rade samo u svom interesu. Država je do danas Bina Istri isplatila oko 4 milijarde kuna, od čega je čak milijarda i na ime cestarine kroz tunel koji je izgrađen samodoprinosom - izdvojio je Bulić.

Svim primjerima je zajedničko, podvukao je, da prvu stvar koju koncesionar učini je povećanje cestarina, smanjuje se promet na autocestama, što smanjuje troškove održavanja, ali dobit raste upravo zbog povećanja cijena cestarina. Promet seli na državne i lokalne ceste te time raste broj nezgoda, a zbog većeg opterećenja prometa, rastu troškovi održavanja koje plaća država, odnosno građani.

- Hrvatske autoceste nisu u minusu zbog autocesta, posluju u plusu, a to je najvažnije naglasiti. Problem je vraćanje kredita, ali, gospodo, ako je riječ o strateškom interesu, rješenje postoji. Jedno od njih je vraćanje 40 lipa po litri goriva Hrvatskim autocestama, ali dugoročno i još važnije, uhvatite se zaista u koštac s lopinama koji su opljačkali Hrvatsku da ga vrate - zaključio je.