Bruno
Bulić u Splitu je prozvao Zorana Milanovića, Branka Grčića i Sinišu
Hajdaša Dončića
Predsjedniče Vlade Milanoviću, potpredsjedniče Grčiću
i ministre Hajdašu Dončiću, prestanite obmanjivati i plašiti
hrvatske građane da neće biti novca za mirovine ili plaće ako
autoceste ne damo u koncesiju. Poručio je to iz Splita Bruno
Bulić, predsjednik Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije.
Na
konferenciji za medije na kojoj se žestoko usprotivio monetizaciji
autocesta naveo je da loša iskustva s davanjem u koncesiju u Italiji
trebaju biti Hrvatskoj škola iz koje se uči.
- U
Italiji autoceste zovu kokama koje nesu zlatna jaja. Od
privatizacije iz konca 90-ih godina, a od tada do 2013. cestarine su
narasle u prosjeku za 65 posto. U samo šest godina jedan od
koncesionara u vlasništvu Benettona je šest do sedam puta
multiplicirao vrijednost svog ulaganja u autoceste. Talijani to
nazivaju majkom svih prevara - naveo je Bulić.
Planirana monetizacija u Hrvatskoj također, naglasio je, ne predviđa
obvezu izgradnje autocesta već samo ubiranje profita naredna četiri
desetljeća.
Kao
problematičan primjer izdvojio je koncesiju Bina Istre, radi se
ugovoru sklopljenom 1995. godine.
Ugovorom
se predviđala koncesionaru obveza izgradnje dodatnih 141 kilometar,
što nisu učinili, nego svega 100 kilometara i još se, kaže, vozi od
Pazina do tunela Učka jednom trakom.
- Prvo
su podigli cijenu tunelarine s 12 na 24 kune, a danas ona iznosi 28
kuna. I raste kunu više svake godine. Koncesionari rade samo u svom
interesu. Država je do danas Bina Istri isplatila oko 4 milijarde
kuna, od čega je čak milijarda i na ime cestarine kroz tunel koji je
izgrađen samodoprinosom - izdvojio je Bulić.
Svim
primjerima je zajedničko, podvukao je, da prvu stvar koju
koncesionar učini je povećanje cestarina, smanjuje se promet na
autocestama, što smanjuje troškove održavanja, ali dobit raste
upravo zbog povećanja cijena cestarina. Promet seli na državne i
lokalne ceste te time raste broj nezgoda, a zbog većeg opterećenja
prometa, rastu troškovi održavanja koje plaća država, odnosno
građani.
-
Hrvatske autoceste nisu u minusu zbog autocesta, posluju u plusu, a
to je najvažnije naglasiti. Problem je vraćanje kredita, ali,
gospodo, ako je riječ o strateškom interesu, rješenje postoji. Jedno
od njih je vraćanje 40 lipa po litri goriva Hrvatskim autocestama,
ali dugoročno i još važnije, uhvatite se zaista u koštac s lopinama
koji su opljačkali Hrvatsku da ga vrate - zaključio je.
|