Zbog stanja u Zračnoj luci Rijeka zatražen hitan sastanak s ministrom

zracnaluka rijeka

Predsjednik SIKD-a Bruno Bulić uputio je 23. studenog ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću dopis sa zahtjevom za hitnim sastankom i poduzimanjem mjera radi rješavanja problema u Zračnoj luci Rijeka d.o.o Omišalj. Zahtjev je upućen na adresu resornog Ministarstva jer  je Republika Hrvatska osnivač Društva u kojem ima i većinski udio pa, po mišljenju Sindikata, ima i najveću odgovornost za stanje u Zračnoj luci koje je sve samo ne dobro.

Iako je riječ o Društvu od strateškog državnog interesa  ono je, suprotno posve suprotnoj slici u javnosti, po sindikalnom mišljenju u potpunosti devastirano i to financijski, kadrovski i tehnički. Sindikat upozorava ministra da se novoizabrani Nadzorni odbor od 10. lipnja ove godine nikada se nije konstituirao, a da je Uprava kompaniju dovela do takve situacije  da je u jeku turističke sezone posegnula za posudbama odnosno kreditima za isplatu plaća radnicima. Sindikalna zabrinutost za budućnost Društva potkrijepljena je u dopisu i argumentima o apsolutno neprovedenom „Planu rada i plan razvoja Zračne luke Rijeka Uprave za razdoblje 2013. do 2015. godine“ (usvojenom od  Nadzornog odbora Zračne luke Rijeka) koji je temeljen na poboljšanju funkcionalnosti Zračne luke, kako u odnosu na osoblje i opremu, tako i radne i sigurnosne uvjete, povećanje prometa, putnika i tereta, povećanje prihoda i slično. Naprotiv, što se tiče broja radnika, taj je broj toliko  smanjen da je upitno zadovoljavanje sigurnosnih uvjeta za funkcioniranje  Zračne luke, a kamo li kvaliteta prihvata i otpreme putnika. Ukinute su radne jedinice Komercijalni poslovi i ugostiteljstvo, ugašena su radna mjesta voditelja pravnih i kadrovskih poslova, tajnice,  smanjen je broj radnika na održavanju, u radnoj jedinici prihvata i otpreme aviona, vatrogasaca … Oprema za prihvat i otpremu zrakoplova je dotrajala, nedostatna i tehnički upitna. U prilog tome u dopisu se ističe da je zadnje osnovno sredstvo nabavljeno 2012. godine (i to polovni agregat te polovni karuser koji je doniran od strane Zračne luke Dubrovnik). Planirano povećanje broja putnika na čak 230.000 putnika do 2015. i 10 tona tereta ne samo da se nije ostvarilo, već je i niže u odnosu na 2013. godinu, kada je ostvaren promet od 140.776 putnika, a da se ne spominje rekordnu 2006. godini kada je na Zračnoj luci Rijeka (bez projekta zajedničkog oglašavanja) ostvaren promet od 166.675 putnika. Stoga začuđuju medijski podaci o trostrukom povećanju broja putnika u ovoj godini. 

Povećanje prihoda, kako od osnovne tako i od sekundarne djelatnosti, daleko su ispod planiranih, a ocjena je Sindikata da su upitni razlozi o iznajmljivanju vanjskim tvrtkama  poslova ( naplata parkinga, ugostiteljstvo) koji donose prihode i osiguravaju likvidnost.   Upitna su i financijska izvješća, posebno za 2015. godinu, kada je prikazana dobit od 49.722,19 kuna, a po mišljenju revizorske tvrtke IAUDIT d.o.o. Rijeka prikazani prihod po osnovi tražbina od sudskih sporova u iznosu od 1.650.000,00 kuna predstavlja rezervu u mišljenju revizorske tvrtke. Kakvi su rezultati za 2016. godinu nije poznato obzirom da Nadzorni odbor ne funkcionira, a Uprava se ne pridržava zakonskih odredbi o obvezi obavješćivanja Radničkog vijeća o poslovanju Društva. Uprava Društva ne poštuje, odnosno krši Zakon o radu i u drugim segmentima. Tako selektivnom podjelom jubilarnih nagrada diskriminira radnike u Društvu,  određenom broju radnika povećava plaću izvan propisanog Kolektivnim ugovorom, dok drugi radnici, bez odgovarajućeg aneksa ugovora o radu i veće plaće, moraju po nalogu Uprave obavljati poslove drugog radnog mjesta. Potpuno su poremećeni međuljudski odnosi, vlada strah među radnicima  kojima se kontinuirano zadire u dostojanstvo: omalovažava ih se, vrijeđa, viče na njih. Posebno su ugroženi stariji radnici. Ministra se također upozorava na zlouporabu zamjene starijih osoba mlađim, visokoobrazovanim kadrovima po programu stručnog osposobljavanja, na način da su  takvi radnici, umjesto da se educiraju za određena stručna radna mjesta, obavljali sve moguće pomoćne poslove koje im je Uprava naložila (građevinske radove na iskopima, čišćenja i slično); protivno zakonu radili su subotom, nedjeljom, u preraspodjeli pa je od strane nadležne inspekcije Upravi zabranjeno ponovno zapošljavati takve radnike putem programa stručnog zapošljavanja. Sindikat je na nekoliko primjera iskazao i sumnju na pogodovanje pri odabiru izvođača, kao i na nepotizam.  

Na zatraženom sastanku Sindikat bi želio nadležno Ministarstvo upoznati s još više detalja svih problema ove Zračne luke, kao posljedice neprimjerenog rada postojeće Uprave koja je, unatoč obećanjima, Zračnu luku vratila  10 godina unatrag. U želji da Zračna luka Rijeka ne bude poligon političkih nadmetanja, stav je SIKD-a da bi takvu Upravu trebalo hitno smijeniti i na njeno mjesto postaviti stručnu koja će se za Zračnu luku Rijeka založiti sukladno njenom statusu strateškog interesa države.