glasistre.hr SIKD POZIVA NA SUSTAVNO RJEŠAVANJE PROBLEMA SA ZAPOSLENIMA U TURIZMU: Oni koji cijene radnike nemaju problema

90365

Oni poslodavci koji prvi shvate da se radnike ne može izrabljivati, već da treba sustavno raditi na poboljšanju položaja turističkih djelatnika, prvi će riješiti i problem nedostatka radne snage i popraviti negativne demografske trendove. Onim drugima probleme neće riješiti ni uvozne kvote, naglasila je predsjednica SIKD-a Marina Cvitić

Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije prošle je godine na nekoliko sastanaka, ali i u pisanom obliku, predlagao nadležnim ministarstvima i poslodavcima rješenja koja idu u smjeru rješavanja problematike radnika, posebice onih u turizmu. Kako je na današnjoj konferenciji za novinare istaknula predsjednica SIKD-a Marina Cvitić, već tada su bili najviše zabrinuti radi nedostatka radne snage, zbog čega su najveći teret posla podnijeli zaposleni radnici, ali i sezonski radnici koji rade duže vrijeme.

Veći broj ugovora na neodređeno

- Da bi se popravila dugogodišnja loša situacija sa zaposlenicima u turizmu, predlagali smo da se povećaju plaće i ostala materijalna prava radnika, da se poveća broj ugovora na neodređeno vrijeme i broj ugovora za stalne sezonske radnike, da se promjenom poreznih propisa spriječi diskriminacija domicilnih radnika i radnika koji su kod poslodavca na smještaju i prehrani, da se spriječi nelojalna konkurencija povećanjem minimalne plaće i povećanim inspekcijskim nadzorima, da se promijeni odnos prema radnicima tako da se poslodavci počnu prilagođavati potrebama radnika te da se obavezno propišu standardi kako bi se spriječilo izrabljivanje radnika. Zahtijevali smo i da se stvore adekvatni i poželjni uvjeti rada i smještaja sezonskih radnika, da se zakonski dopusti rad na pola radnog vremena i za umirovljenike koji su išli u prijevremenu mirovinu, kao i da se produži sezona i stimuliraju oni poslodavci koji zapošljavaju radnike na neodređeno vrijeme i koji rade cijelu godinu. To je ono što smo nudili kao moguća rješenja koja bi mogla riješiti gorući problem nedostatka radnika prije nego situacija zaista postane alarmantna, rekla je Cvitić.

Samo je dio njihovih zahtjeva riješen, i to većim dijelom od poslodavaca u Istri. Primjerice, mnoge su velike hotelijerske kuće povećale plaće svojim djelatnicima od pet do 11,5 posto, mada one još nisu u potpunosti privlačne većem broju radnika. Odbor za turizam SIKD-a kaže da su učinjeni i bitni pomaci u poboljšanju smještaja za sezonske radnike koji, osim besplatnog smještaja, ponegdje i u novim hotelima izgrađenim isključivo za smještaj pridošlih radnika, imaju i osiguranu prehranu. Povećan je i broj ugovora za stalne sezonske radnike, čime su si poslodavci osigurali radnike i za ovu sezonu i neki zaista nemaju problema sa radnom snagom.

Međutim, ističu iz SIKD-a, iako se broj ugovora na neodređeno povećao, ta je brojka još uvijek nedovoljna da bi nadomjestila broj onih radnika koji odlaze s istekom ugovora.

- Promjena poreznih propisa od 1. siječnja ove godine oslobodila je poslodavce poreza i doprinosa na plaće po osnovi smještaja i prehrane sezonskih radnika, pa su mnogi istarski poslodavci ta sredstva usmjerili u povećanje plaća. Sada je barem ta dugogodišnja diskriminacija između domicilnih radnika i onih koji dolaze iz drugih krajeva djelomično riješena, jer su prije "vanjski" sezonci zbog smještaja i prehrane imali veću bruto plaću, a samim time kasnije i veću mirovinu. No, radnici koji nisu na smještaju kod poslodavca i dalje se diskriminiraju po pitanju prehrane, jer oni uglavnom moraju sami plaćati svoj topli obrok, dok oni koji su na smještaju kod poslodavca imaju plaćena dva ili tri topla obroka dnevno. Trebamo se izboriti i sa skrivenom diskriminacijom kojom se najviše oštećuju i demoraliziraju oni radnici koji su zaposleni na neodređeno vrijeme i domicilni sezonski radnici, što je jako nepošteno, jer su oni ti koji poslodavcu daju najveći doprinos, koji su najlojalniji poslodavcu i koji snose sav teret posla onda kada nedostaje radnika, poručila je Cvitić.

Pritom je mislila na diskriminaciju u visini plaće, jer neki poslodavci, kako bi privukli sezonske radnike, čak i onima koji prvi put dolaze raditi daju veće plaće, ponižavajući tako posebice stalno zaposlene radnike ili stalne sezonce koji možda niti nakon godina i godina vrijednog rada još uvijek nisu dosegli takve iznose plaće. SIKD ističe da nedostatak radnika nije problem koji je nastao preko noći, pa se tako neće moći doći ni do rješenja trenutne situacije odjednom, već samo sustavnim radom na unaprjeđenju položaja turističkih djelatnika.

Uvesti standarde rada u hotelima

Zbog toga će SIKD nastaviti predlagati da se, između ostalog, uvede neoporezivi topli obrok za sve radnike, povećanje neoporezivih naknada poput 13-te plaće i drugih naknada i nagrada, da se smanje porezna davanja na plaće, kao i PDV na ugostiteljske usluge, ali sa striktnim uputama poslodavcima o usmjerenju takve uštede, da se dozvoli maloljetnim radnicima rad barem do 22 sata, da se uvedu standardi rada u hotelima kako bi se zaštitilo zdravlje radnika, te da se daju veće ovlasti inspekciji rada i uvedu češće inspekcijske kontrole.

- Oni poslodavci koji prvi shvate da se radnike ne može izrabljivati, već da treba sustavno raditi na poboljšanju položaja turističkih djelatnika, prvi će riješiti i problem nedostatka radne snage i popraviti negativne demografske trendove. Onim drugima probleme neće riješiti ni uvozne kvote, a to se ponajbolje vidi već sada kada velike turističke kompanije u Istri nemaju problema s nedostatkom radnika, ali zato izuzetni problemi postoje u drugim destinacijama i kod manjih poduzetnika i ugostitelja, poručila je Cvitić. (Patricija SOFTIĆ)