Konferencija za novinare: Lov na pokojnike

press mikrofoni

Na sjednici Vlade RH 30.10.2014. godine donesen je prijedlog Zakona o pogrebničkoj djelatnosti koji je upućen u saborsku proceduru i na dnevnom je redu 15. sjednice Sabora 12.11. 2014. pod 3. točkom, a temeljem kojeg pogrebništvo postaje tržišna djelatnost. Na prijedlog Zakona reagirao je SIKD na konferenciji za novinare 11. studenog, izabravši za mjesto konferencije riječko groblje Drenovu.

Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije zahtjeva da se navedeni Zakon odmah povuče iz procedure jer će posljedice, koje će nastati donošenjem ovog Zakona, biti nesagledive. Po mišljenju SIKD-a realno ne postoje objektivni razlozi za donašanje navedenog zakona pa se postavlja pitanje da li je Ministar poduzetništva i obrta g. Maras svjestan što nosi otvaranje tržišta za ovu djelatnost, da li je obmanut ili svjesno radi u korist interesnih skupina koje nastoje preuzeti poslove komunalnih društava. Nameće se i pitanje da li su nakon ove djelatnosti na redu i druge djelatnosti koje su od javnog interesa, kao što su: javni prijevoz, odvoz smeća i slično.

Predlagatelj Zakona poziva se na Direktivu 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća, ali ta odredba ničim ne obvezuje članice EU da komunalne djelatnosti u smislu da pogrebne, grobarske i prijevozničke djelatnosti moraju biti na tržištu; ostavlja se na volju svakoj od pojedinih država da ovo područje samostalno uredi. Stoga ni Slovenija koja je već 10 godina u EU nije „otvorila tržište" za ovu djelatnost, već je smatra djelatnošću od javnog interesa. Dovoljno je pogledati što se desilo u Mađarskoj koja je prije određenog broja godina potpuno liberalizirala tržište u ovom dijelu. Problemi oko nelojalne konkurencije, poslovanje bez nadzora i kontrole, potpuni kaos u evidenciji pokojnika, navela je njihovu Vladu da razmišlja o povratku na prvobitnu organizaciju.

Mišljenje je SIKD-a da je pogrebnička djelatnost od javnog interesa za građane i kao takva mora ostati isključivo u nadležnosti jedinica lokalne samouprave koja, usput rečeno, i kontrolira cijenu usluge. Otvaranje tržišta, a posebno u dijelu preuzimanja - prijenosa umrle osobe od mjesta smrti do groblja ili krematorija, dovesti će do „LOVA" na pokojnike, do nelojalne konkurencije, a u konačnici i do povećanja cijena usluge. I dosada je bilo mogućnosti da poduzetnici prodaju pogrebnu opremu, te organiziraju ukopa, tiskanje osmrtnica, ugovaranje obreda, a, temeljem koncesija izdanih od jedinica lokalnih samouprava, mogli su i vršiti preuzimanje i prijevoz umrle osobe od mjesta smrti do mrtvačnice. Prihode nosi preuzimanje i prijevoz pokojnika od mjesta smrti pa do groblja; sve ostalo je sporedno. Sindikat, međutim, zabrinjavaju obrazloženja Vlade i Ministarstva vezano za donošenje ovog zakona. Navodi se da će se podići kvaliteta usluga, da će pasti cijene usluga, da će se dodatno zaposliti radnike. Sve to nije točno. Naime, dosadašnja kvaliteta usluga na veoma je visokom nivou, što je rezultat dugogodišnjeg sustavnog ulaganja u objekte groblja, mrtvačnice, rashladne komore, prostore za skladištenja, vozila, ljude i slično. Upravo iz tog razloga za mjesto konferencije je izabrano groblje u Drenovi: da se vidi kako izgleda ovo groblje sada i može li kvaliteta usluge biti bolja u odnosu na ono što je. Danas je ova usluga dostupna svima pod istim uvjetima, sa cijenom strogo kontroliranom od strane jedinice lokalne samouprave. Cijene se redovito uspoređuju i prate i kao takve su dostupne svima pod jednakim uvjetima i to je od javnog interesa i tako treba i ostati. Otvaranjem tržišta svaki privatni pogrebnik samostalno će formirati cijenu usluge i za očekivati je njihovo povećanje. Kako većina privatnih (manjih) poduzetnika radi opće je poznato: usluge se naplaćuju gotovinski, često bez izdavanja računa i bez mogućnosti reklamacije, čime se direktno oštećuju građani kojima je ova usluga potrebna, ali i državni proračun. Nadalje, privatni poduzetnici često pomoćne radnike zapošljavaju na „crno" (dovoljno je da je 1 radnik sa položenim ispitom prema prijedlogu zakona), a za uredno zaposlene plaća se prijavljuje na minimalac, za razliku od komunalnih poduzeća u vlasništvu jedinica lokalnih samouprava koji uredno zapošljavaju radnike, plaćaju sve doprinose i poreze, a plaća radnika uređena je Kolektivnim ugovorom. Prema tome, ne stoji obrazloženje da će doći do dodatnog zapošljavanja, dok će istovremeno komunalna društva morati otpuštati radnike, jer će se broj sada zaposlenih, zbog otvaranja tržišta za gotovo sve poslove, znatno morati smanjiti. Prvenstveno se tu misli na grobare, radnike na pripremi i oblačenju pokojnika, vozače te ostalog pratećeg osoblja, što će otvoriti čitav niz društvenih i socijalnih problema kojih Hrvatska nažalost ima i previše. I što je za građane veoma bitno, zadovoljstvo pruženim uslugama, te dužan pijetet prema umrlima, gotovo da nestaje. Jer, kaos u evidenciji i vođenju grobnog očevidnika i registra umrlih osoba koji je, konačno, uspostavljen donašanjem Zakona o komunalnom gospodarstvu 2004, ponovno se vraća. Iskustva pokazuju da se do 2004. godine za 30% pokojnika nije se znalo tko je preuzeo pokojnika i gdje je završio. Sadašnji sustav predstavlja jednu cjelinu od preuzimanja pokojnika do njegovog ukopa. Stoga je i obrazloženje da je cilj ovog Zakona uvođenje reda u pogrebničku profesiju na načelima dužnog pijeteta i poštovanja prema umrloj osobi i ožalošćenoj obitelji, u najmanju ruku smiješan, a istovremeno tužan. Jer, nitko ne može tu djelatnost obavljati bolje od dosadašnjih profesionalnih komunalnih društava u vlasništvu jedinice lokalne samouprave.

I na kraju, ističe SIKD, ne postoji logika da je taxi prijevoz ograničen koncesijama, a da se pogrebnička djelatnost u potpunosti otvara tržištu.

Stoga, SIKD traži da se spomenuti Zakon povuče iz saborske procedure, da kao i do sada pogrebnička djelatnost ostane od javnog interesa, s mogućnošću da jedinice lokalne samouprave pod strogo određenim kriterijima mogu izdavati koncesiju za pogrebničke usluge.