istarski.hr Sindikat pozvao ministra Klimana da radnicima vrati osmjeh na lice

turizam konferencija

Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije pozvao je ministra turizma Antona Klimana da radnicima u turizmu vrati osmjeh na lice tako što će zakonski regulirati standarde rada i spriječiti izrabljivanje, poboljšati zapošljavanje na neoređeno vrijeme i produžiti turističku sezonu. Apel je upućen na konferenciji za novinare koju su u Puli 15. veljače održali predsjednik SIKD-a Bruno Bulić, predsjednica Odbora turizma SIKD-a Marina Cvitić i sindikalni povjerenici iz turističkih kompanija.

Konferenciju na temu „Što mogu očekivati turistički radnici u 2016. godini?" sindikalisti su počeli napomenom o tome da su svjesni da je turizam jedan od najjačih sektora u Hrvatskoj, koji unatrag nekoliko godina ostvaruje odlične rezultate, odnosno poraste u pokazateljima kao što su dolasci, noćenje i prihodi te je svaka nova sezona bolja od prethodne, a 2015. godine bila je rekordna.
„Stoga" kazali su "niti želimo niti hoćemo osporavati da turizam ima niz pozitivnih strana, kao jedina rastuća gospodarska djelatnost koja značajno puni državnu blagajnu, zapošljava veliki broj radnika iako većinom sezonski; jedina je djelatnost gdje su plaće u blagom porastu. Međutim, želimo ukazati i na negativne strane turizma."

Kao četiri ključna problema u turizmu SIKD ističe: nepostojanje standarda rada, zapošljavanje na određeno vrijeme, zaostajanje radničkih plaća za prosječnom plaćom i managerski ugovori kojima se radnike izuzima iz kolektivnog ugovora.

Zašto se u Istri turistički radnici najmanje smiješe?

SIKD prije svega skrećemo pozornost da se, zbog nepostojanja propisa kojim su utvrđeni standardi rada, radnici iskorištavaju do te mjere da se mnogi sezonski radnici, posebno u dobi iznad 50. godine, zbog nemogućnosti udovoljavanja zahtjevima poslodavca, ne prijavljuju za rad. Stalni radnici, čim steknu uvjete za prijevremeno umirovljenje, odlaze u mirovinu jer ne mogu pratiti tempo koji im nameće poslodavac.

„To nije dobro, ne samo zbog toga jer to loše utječe na zdravlje radnika, već dugoročno će se to obiti u glavu vlasnicima turističkih kompanija, posebno u Istri koja predvodi u turizmu. Kad je turizam u pitanju, sve dobro i loše započinje u Istri. Naime, istraživanja koja su provedena putem tajnih gostiju u cijeloj Hrvatskoj, pokazala su da turistički radnici u Istri imaju najmanje osmjeha na licu. Zašto? Ne zato što Istrani nisu gostoljubivi i dobri domaćini. Ni radnici koji rade u Istri, neovisno odakle dolaze, nisu negostoljubivi. Razlog ležu u činjenici da radnici u Istri rade takvim intenzitetom da nemaju vremena posvetiti se gostu, popričati s njime, odgovoriti na njegove upite", ističu sindikalisti.
Kada bi sobarica, umjesto da sprema 24 soba ili 30, pospremala 15 soba, zasigurno bi sobe bile čišće, a sobarice nasmiješene kada bi srele gosta. Kada bi konobor posluživao 20 gostiju, umjesto što poslužuje 30 gostiju ili više, gosti bi sigurno bili zadovoljniji jer bi mogao s njima popričati i nasmiješiti im se. I recepcioneri bi, kada bi ih bilo više na recepciji kada se primaju gosti ili kada odlaze, bili ljubazniji i nasmiješeniji, a gosti zadovoljniji. Jer gost je onaj koji je najbitniji, barem bi tako trebalo biti. A ako je gost zadovoljan, on će se vraćati i preporučivati određenu destinaciju svojim prijateljima i rodbini, a u konačnici bi to značilo veći profit hotelskim poduzećima, ali i samoj destinaciji koja živi od turizma.

„Nažalost, većina poslodavaca kratkoročno želi profitirati, izvući što veći profit, nerijetko preko leđa radnika pa radnici nisu nasmješeni. Odavno smo mi u Sindikatu Istre, Kvarnera i Dalmacije prelagali da broj radnika u objektu bude temelj za kategorizaciju objekata. Ponuda hotela, sadržaj i kvadratura ne znače ništa bez radnika i bez njegovog osmjeha. Standardi po radniku moraju se propisati jer jedino na taj način će se osigurati razvoj kvalitete, ali i zaštita radnika i njihovih radnih mjesta, ali i zdravlja. I to bi trebalo rješiti Ministarstvo turizma. Dosadašnji ministri kojima smo ukazivali na te probleme, iako su pokazali razumjevanje, nisu učinili ništa. Stoga pozivamo novog ministra da mu upravo to bude prvi značajniji potez", poručio je SIKD.

Broj stalno zaposlenih u padu

Pozdravljaju smanjivanje PDV-a koji najavljuje za turističke usluge na pet posto, u cilju povećanja konkurentnosti hrvatskog turizma, ali napominju da treba postaviti i određene uvjete, a to su standardi rada, veće zapošljavanje na neodređeno vrijeme i poboljšanje standarda radnika. U protivnom biti će to ustupak bogatima da postanu još bogatiji. A to je već pokazala praksa.